Školské priestory sú špecifické v tom, že žiaci sú vystavení dlhodobo výkladu prednášajúcich pričom sa vyžaduje ich vysoká pozornosť. Vplyvom zlej akustiky v miestnostiach dochádza k skresľovaniu hovoreného slova pričom rýchlo dochádza k únave študentov, ale aj učiteľa a strate pozornosti. Preto je dôležitá akustika a dobrá zrozumiteľnosť slova pri prednášaní. Netreba zabúdať na ekologický charakter akustických materiálov.
![]() |
![]() |
![]() |
|
Akusticky upravená jedáleň, kde je ticho... | Stropné oblaky resp. panely na stene | Jedálen s oblakmi |
Kvalitné výučbové prostredie po zvukovej stránke môže výrazne podporiť spôsob výučby študentov hlavne z hľadiska komunikácie, spolupráce medzi žiakmi a všeobecných sociálnych dovedností. Rovnako je pre učiteľov jednoduchšie zvládnuť niekoľko hodinovú prednášku v prípade, že nemusia nadmerne zvyšovať hlas, alebo opakovať hovorené. V konečnom dôsledku tak dobrá akustika v školských prostrediach prispieva k výraznému posunu vo výučbe, ale aj pozitívnemu psychickému dopadu na študentov a učiteľov.
Niekoľko základných tipov pre projektantov ale aj riaditeľov škôl
Chodby sú miestom, kde sa v jednom momente môže stretnú veľký počet osôb, ktoré medzi sebou komunikujú a teda tu vzniká vysoký hluk a skreslenie hovoreného slova. Chodby v školách by naopak mali slúžiť na oddych medzi prednáškami a výučbou. Spolu s pohybujúcimi ľudmi by chodba mala vytvárať pozitívnu atmosféru v čase oddychu.
Niekoľko základných tipov pre projektantov
1. Opera, hudobné divadlo |
2. Viacúčelový sál, skúšobňa orchestru alebo zboru |
3. Aula, divadlo, skúšobne činohry, trieda |
4. Kino |
5. Telocvičňa, šport, hala, plaváreň, letisková hala (podľa ČSN 730527) |